Pakkasongelmia?

Muutamia päiviä sitten lämpömittarini näyttivät raikasta -27 ja -30 asteen pakkasta. Päätin lähteä reippaana työpaikalle, kun oli henkilöstöpalaverikin. Auto oli ollut lämmityksessä reilun tunnin ja lähti ongelmitta käyntiin. Kytkinpoljin palautui hieman hitaasti alkuun, mutta kytkin ei kuitenkaan luistanut.

Reilun viiden kilometrin jälkeen auto ilmoitti moottoriviasta ja käski korjauttamaan auton. Ajotietokone ystävällisesti haki myös lähimmän Citroën-huollon osoitteen navigaattoriin. Heti vian ilmaannuttua huomasin myös, että veto hiipui, eli auto meni vikatilaan eikä antanut nostaa kierroksia kuin hieman. Köröttelin lähimpään liittymään hetkeksi miettimään ja päätin rohkeasti sammuttaa auton, josko se sillä korjaantuisi – toivoen, että auto vielä siitä käynnistyy. Auto käynnistyi, mutta vika ei kadonnut mihinkään, joten kaasu pohjaan ja kolmosella viittäkymppiä ajellen takaisin kotiin. Onneksi sinne oli vain se viisi kilometriä, enkä ollut vielä ehtinyt noin 30 kilometrin päähän töihin.

Auto seisoi pihassa odottaen lauhtuvaa ilmaa, ja parin päivän päästä lämpötila olikin jo lähes nollassa. Olin tilannut kesällä pari OBD2-lukijaa Aliexpressistä, joten niiden kanssa autoa tutkimaan. Toisen yhdistämisessä oli alkuun ongelmia, mutta Wi-Fi-versio asentui ongelmitta, ja Androidin Car Scanner -sovelluksella pääsin lukemaan koodeja.

Vikakoodeina tulivat:

P246C
Confirmed
Control Unit: Engine and transmission
Status: Unknown
OBS II: Unknown

U0073
Confirmed
Control Unit: Network
Status: Standardized
OBS II: Unknown

Kokeilin myös toista sovellusta sekä lukijaa ja samat tulokset.

Internetin avulla selvisi, että P246C tarkoittaa "Diesel Particulate Filter Restriction - Forced Limited Power", joka selittää tehonrajoituksen, mutta koska kyseessä on bensa-auto, niin diesel hiukkassuodatinta siinä ei kyllä pitäisi olla.

U075 taas on "U0073 Code: Control Module Communication Bus “A” Off", eli ongelmia moduulien tiedonsiirrossa. 

Tässä tapauksessa autosta pelkät virrat päälle ja sovelluksella vikakoodien poisto ja ongelma oli sillä korjattu. Liekö sitten kovasa pakkasesta aiheutunut tiedonkulkuongelma aiheuttanut myös tuon erikoisen P246C vikakoodin. Nollauksen jälkeen ajelin autolla  leudossa talvisäässä yli 60 km eikä vika ainakaan vielä ole ilmaantunut takaisin.

Kulutuslukemia

Tammikuun ajalta keskimääräinen kulutus on ollut 4,8 km/100 km, Syyskuusta alkaen se on vaihdellut 4,9 - 5,2 l/100 km. 80 km/h talvirajoituksilla reilun 70 km:n matkalla keskikulutus on ollut useasti 4,3 l/100 km.

Ei kommentteja

Lähetä kommentti