Rakkaus Citroëniin sai hankkimaan uuden ajopelin, joskin tällä kertaa "järkevästi" vähän käytettynä. Vanha Citroën C5 farkku tuli lähes aikuisen ikään, eli täytti huhtikuussa 2024 jo 17 vuotta. Tällä kertaa päätin valita bensan, koska kilometrejä ei kerry paljoa ja vuosittainen vero ruotsissa on pienempi. Autokuume on kytenyt enemmän tai vähemmän pari kuukautta, mutta lopulta kun päätin tarttua toimeen niin auto löytyi parissa viikossa.
Aluksi harkinnassa olivat:
- Dacia Sandero Stepway
- Dacia Jogger
- Renault Captur
- Peugeot 2008
- Citroën C4 Cactus
- Citroën C4 (vuodesta 2022)
Luin ja katselin autoista monenmoisia videoita, juttuja ja keskusteluja. Lopulta loppusuoralle karsiutuivat varustelun ja hintapolitiikan osalta Renault Captur ja Citroën C4 Cactus (Facelift, eli vm. 2019 / 2020). Sitten Renault Captur putosi kakkossijalle ja Cactuksen metsästys alkoi. Käytin lähinnä bytbil.se sivustoa autoa etsiessä ja sieltä tärppäsi Bilian listoilta vm. 2020 alle 18000 km ajettu:
Citroën C4 Cactus PureTech 110 Shine Pack
Kyseessä siis 1.2 litraisella bensaturbolla ja manuaalisella vaihteistolla varustettu auto, jossa on paras varustelutaso ja sininen metalliväri. Autolla oli ajettu alle 18 000 km, eli se oli ollut perheen kakkosautona. Hintaa autolle tuli lopulta 148 900 kr, joka vastaa tämän hetken kurssilla n. 13 300 euroa. Mukaan tuli käytetyt talvirenkaat aluvanteilla.Cactus oli aiemmin tuttu vain 2014 vuosimallin koeajosta sinä samaisena vuonna, joten hankinta tapahtui tavallaan sikana säkissä. Kun kiinnostuin tästä yksilöstä, niin kysyin myyjältä myös, onko ovien alareunassa korin puolella ruostetta ja sain myyjältä videon, jossa kiersi auton ja kuvasi, että ei ole ruostetta. PureTech koneen jakohihnaongelmatkin on saatu ratkaistua, joten senkin osalta ei enää pelkoa ole. Muuten en löytänyt mitään erityisiä tyyppivikoja joka olisi pelottanut pois autosta. Renault Capturin ajotietokoneen sekoilut sekä mahdolliset takajarrujen jäätymiset alkoivat vaikuttaa hieman asioilta joita en autolleni kaipaa kun pohjoisen talvi on mitä se on.
Luovutus Tukholmassa
Tein autosta kaupat etänä ja sovimme että myyjä tuo auton minulle Tukholmaan. Hyppäsin siis Luulajasta lentokoneeseen ja suhautin Tukholmaan sukulaisten vieraaksi. Jo seuraavana aamuna myyjä ajoi auton Akallaan suoraan sukulaisten parkkitalon viereen. Nopea kierto auton ympäri ja kurkkaus sisään, avaimet kouraan, heipat myyjälle ja homma oli valmis. Autossa ei ole pahemmin naarmuja, eikä varsinkaan sitä pahempia vaurioita. Joissain muoviosissa näkyy hienoisia naarmuja ja maalipinnassa jotain, mikä voi myllytyksellä lähteä pois, mutta siisti auto, joka myös tuoksuu vielä kivasti uudelle autolle. Kävin ennen häkkitalliin ajamista vain pienen korttelilenkin ja ajoin auton turvaan häkkipaikkaan. Ilokseni huomasin, että myyjä oli myös tankannut tankinkin täyteen lähtiessään ajamaan.
Ajo kotiin
Pari päivää myöhemmin oli aika startata kohti pohjoista. En saanut mukanani olleilla tarvikelatauskaapeleilla Android Autoa pelaamaan puhelimeni kanssa, joten auton oma navigaatio sai ohjata matkaa ja hyvin se sen homman osasi.
Auton erityinen mukavuus-jousitus, eli Progressive Hydraulic Cushions on todellakin pehmeä mitä kaasunestejousitukseen tottunut todella osaa arvostaa. Ostin auton Toyotan myyjältä, ja hän sanoi, että ajelee normaalisti isommilla autoilla, mutta ajeli Sitikan paikalle niin todella tuntui mukavalta ja tuntuma oli kuin isommassa autossa.
Moottori toimii ja vääntää hyvin, että vaihteita ei tarvitse kauheasti vatkata. Vakionopeudensäädin pysyy myös päällä vaihteiden vaihdon ajan mikä tuli yllätyksenä. Vakionopeuden toiminta muuten on samalla periaatteella kuin aiemmassa autossani, eli hyvin looginen ja fiksu. Se mitä jään vanhasta todella kaipaamaan jousituksen lisäksi on ksenon-ajovalot, eli sen osalta palaan ajassa taaksepäin. Vielä en ole valotehoa nähnyt kun keskiön aurinko jyllää, mutta villisti veikkaan, että tuskinpa samalle tasolle päästään valotehoissa.
Jotain vikaa radiossa
Ajaessa huomasin, että radiosignaalin vastaanotto on heikko. Kanavat alkavat rätisemään helposti ja kuuluvuus on hyvä vain jossain lähettimen lähellä. Autossa on perinteinen piiska katolla ja se vaikuttaa olevan kunnossa, mutta pitänee vielä vaihtaa antenni vanhasta ja varmistaa ettei ongelma ole ainakaan antennissa. Mikäli ongelma jatkuu senkin jälkeen voi ongelma olla antennikaapeloinnissa tai sitten jossain muualla. En onnistunut löytämään mitään vastaavaa ongelmaa Suomen tai Ruotsin Citroën-foorumeilta, mutta eiköhän asia selviä jossain vaiheessa. Automyyjääkin informoin ongelmasta, mutta hän on lomalla joten palannee asiaan myöhemmin.
Kulutus
Matkaa kertyi 1050 km lähinnä poutasäässä, Umeån kohdilla sateli ehkä 50 km matkalla. Ajotietokone kertoi keskinopeudeksi 92 km/h ja kulutukseksi 5.2 l/100 km. Ajoin rajoitusten mukaisesti kun olin huomioinut Googlen navigoinnin kanssa nopeusmittarivirheen, eli matkan varrella rajoitukset olivat välillä 40 - 120 km/h. Uskoakseni eniten matkaa kertyi 100 ja 110 km/h rajoitusalueilla. Tuon kokemuksen mukaan saanen kulutuksen paikallisissa olosuhteissa alle 5:n litran,
Moottorinlämmittimen asennus
Autossa ei ole moottorinlämmitintä, joten se täytyy ennen talvea asentaa. Alunperin se oli tarkoitus asentaa myyjän toimesta, mutta aikataulullisesti katsottiin, että asennutan sen sitten myöhemmin itse.
Ei kommentteja
Lähetä kommentti